Podwyżki objęły także inne kategorie pojazdów. Dla motocykli opłata wynosi teraz 18 zł, a dla pojazdów cięższych, takich jak samochody z przyczepami, stawki wzrosły do 60 zł. Najdroższe będą przejazdy pojazdami ponadnormatywnymi, gdzie opłata osiąga 360 zł. Spółka AWSA tłumaczy te zmiany wzrostem kosztów operacyjnych, wynikającym z rosnących nakładów na inwestycje oraz utrzymania infrastruktury. W szczególności inwestycje dotyczą rozbudowy odcinka autostrady, w tym budowy trzeciego pasa ruchu między węzłami Poznań Krzesiny i Poznań Wschód.
Autostrada A2, łącząca zachodnią i wschodnią część Polski, pozostaje najdroższą trasą w kraju, a wzrost opłat jest efektem konstrukcji umowy koncesyjnej, która nie przewiduje dofinansowania państwowego. Z kolei inne odcinki, takie jak A2 między Świeckiem a Nowym Tomyślem, są znacznie tańsze, ponieważ tu wysokość stawek ustala państwo. W kontekście całej sieci autostrad w Polsce, warto zauważyć, że w 2023 roku rząd zniósł opłaty na niektórych odcinkach, takich jak A4 Wrocław-Gliwice.
Nowe stawki na odcinku A2 wprowadzają także zapowiadane podwyżki na innych trasach koncesyjnych, jak A4 między Katowicami a Krakowem, które wejdą w życie na początku 2025 roku. W przypadku A4 opłata wzrośnie do 17 zł za przejazd bramką dla samochodów osobowych.