Proces sprzedaży jest koordynowany przez bank inwestycyjny JP Morgan. Jak informuje francuski newsletter La Lettre, otwarto tzw. „data room”, czyli cyfrową bazę danych, do której dostęp uzyskają potencjalni inwestorzy. Dzięki temu będą mogli szczegółowo przeanalizować kondycję finansową polskiego oddziału Carrefoura i złożyć wiążące oferty zakupu.
Ewentualne przejęcie całej sieci będzie jedną z największych transakcji w historii polskiego handlu detalicznego. Carrefour jest obecny w Polsce od lat 90. i obsługuje miliony klientów w formatach hipermarketów, supermarketów, sklepów convenience oraz online. Sprzedaż aktywów może doprowadzić do poważnych zmian w układzie sił w branży i otworzyć drzwi dla zagranicznych funduszy inwestycyjnych lub konkurencyjnych sieci handlowych.
Eksperci ostrzegają, że nowy właściciel może dokonać reorganizacji sieci, co może oznaczać zarówno inwestycje w modernizację, jak i redukcję części lokalizacji. Dla pracowników oznacza to czas niepewności, a dla klientów – możliwe zmiany w ofercie i polityce cenowej.
Sprzedaż polskich aktywów wpisuje się w szerszą strategię Carrefoura, który od kilku lat porządkuje swoje portfolio, koncentrując się na kluczowych dla niego rynkach zachodnioeuropejskich. Podobne działania sieć prowadziła wcześniej w Chinach i na Bliskim Wschodzie.
Jeśli transakcja zostanie sfinalizowana, będzie to największa zmiana w polskim handlu detalicznym od czasu przejęcia sieci Tesco przez Salling Group (właściciela Netto).