Ów Instytut opublikował dla MEN zalecenia po przeprowadzeniu szeroko zakrojonego badania. Warto przypomnieć, że w klasach I-III od początku kwietnia ubiegłego roku nie wolno było zadawać prac pisemnych ani praktyczno-technicznych poza tymi, które rozwijają sprawność manualną. W przypadku klas IV-VIII takie prace nie mogły być obowiązkowe.
Jaki był efekt – nietrudno się domyślić. Zakaz wpłynął bardzo niekorzystnie na uczniów podstawówek. W ankietach przyznawano, że dzięki zmianom uczniowie mają więcej czasu wolnego i mniej stresu, jednak aż 91 proc. nauczycieli klas IV-VIII przyznało, że widzi problemy uczniów z utrwalaniem wiedzy, a 84 proc. zauważyło spadek motywacji do nauki. Zmniejszenie samodzielności uczniów dostrzega aż 77 proc. badanych.
W przypadku 84,9 proc. nauczycieli klas I-III i 89,9 proc. nauczycieli klas IV-VIII ocena jest jasna – zmiany nie przyniosły korzyści uczniom. Zdecydowanie przeważają oceny, że choć w ograniczonym zakresie należy przywrócić obowiązkowe prace domowe – szczególnie w przypadku przedmiotów egzaminacyjnych.
