2.  Przypomnijmy, że na pod koniec listopada poprzedniego roku Parlament Europejski, niewielką większością głosów, przyjął ostatecznie zdecydowaną większość spośród 267 zmian zaproponowanych w obydwu Traktatach i są one rzeczywiście daleko idące. Jak to określają eksperci w konsekwencji prowadzą do wręcz „przewrotu kopernikańskiego” w UE w wyniku którego Wspólnota 27 suwerennych państw zostanie zamieniona w scentralizowane superpaństwo z dominacją niemiecko-francuską, w której kraje członkowskie będą miały zaledwie kompetencje departamentów (jak we Francji). Chodzi między innymi o przekazanie do wyłącznych kompetencji UE dwóch kolejnych obszarów: ochrony środowiska oraz bioróżnorodności (art. 3 TFUE), a także 7 kolejnych obszarów do tzw. kompetencji współdzielonych tj.: politykę zagraniczną i bezpieczeństwa, ochronę granic, leśnictwo, zdrowie publiczne, obronę cywilną, przemysł oraz edukacja (art.4 TFUE). Przy czym funkcjonowanie kompetencji współdzielonych w UE, polega na tym że w tych obszarach dla kraju członkowskiego pozostają tylko takie sprawy, których nie przejmą instytucje unijne.
 
3. Poza tym zmiany miałby polegać także na odebraniu państwom członkowskich prawa do weta aż w 63 obszarach, co oznaczałoby, że to prawo pozostałyby tak naprawdę tylko w sprawach przyjmowania nowych członków do UE (nawet zmiana Traktatów po tej reformie, byłaby już przyjmowana nie jednomyślnie, ale przez 4/5 państw członkowskich). Trzeba przy tym dodać, że w przegłosowanych propozycjach znalazł się zapis, że walutą UE jest euro, a więc wszystkie kraje członkowskie musiałby te walutę ostatecznie przyjąć, a więc pozostające do tej pory poza strefą euro 7 krajów, musiałoby ją szybko przyjąć (Dania, Szwecja, Polska, Czechy, Węgry, Bułgaria i Rumunia). Zapisem tzw. ciężkiej kategorii jest także ten, dotyczący tzw. autonomii strategicznej UE, co w konsekwencji w dłuższym okresie, oznaczałoby prowadzenie szeroko rozumianej polityki obronnej UE, samodzielnie już bez Stanów Zjednoczonych ( pomysł iście samobójczy dla Europy w sytuacji rosyjskiego zagrożenia.
 
4. Właśnie ze względu na fundamentalny charakter tych proponowanych zmian, których przyjęcie spowodowałoby stworzenie europejskiego superpaństwa, muszą one podlegać  publicznej szerokiej debacie w kampanii wyborczej. Prawo i Sprawiedliwość te zmiany zdecydowanie odrzuca, podobnie jak Zielony Ład, czy przyjęty niedawno Pakt migracyjny, którego rząd Donalda Tuska, mimo buńczucznych zapowiedzi w kraju, jednak w Brukseli nie zablokował. Wczorajsza Konwencja taką debatę rozpoczyna i nie uda się kandydatom do Parlamentu Europejskiego Platformy, Trzeciej Drogi i Lewicy, tej debaty uniknąć, Polacy muszą się dowiedzieć, że akurat kandydaci tych ugrupowań, większość tych zmian w europejskich Traktatach, chcą niestety popierać.

Zbigniew Kuźmiuk